Foto: Daniela Fuchs

Praktiske oppgaver på verkstedet
På Seiersborg videregående tilbyr vi Teknikk og industriell produksjon på Vg1 og Industriteknologi på Vg2. Skolen har et stort verksted hvor elevene tilbringer mye tid. Her er det maskiner og utstyr som elevene får grunnleggende kjennskap til for bruk, reparasjon og vedlikehold. Ulike sveisemetoder lærer de også. Klassene er små, og tilnærmingen på verkstedet er som på en ordinær arbeidsplass:
– Vi starter gjerne dagen med at elevene får en arbeidsoppgave og ei tegning. Så samles vi rundt tavla vi har stående på verkstedet for å sammen se på hvordan vi skal gå frem. Når det er klart går elevene løs på oppgavene i praksis. Det sier Einar Rosenbäck, som er en av lærerne på TIP. Han har jobbet i 30 år i industrien og de siste 10 årene med lærlinger. Nå har han vært på Seiersborg siden i begynnelsen av januar, og sier han har fått drømmejobben. – Jeg gleder hver dag til å løse praktiske oppgaver sammen med elevene. Jeg har sett mange unge mennesker løse utfordringer gjennom praktisk arbeid, og det gir meg mye å se dem lykkes.

Tilrettelegging for den enkelte
Lærerne på TIP har lang erfaring med å veilede og følge opp unge elever i verkstedet. De vet at noen ganger trenger man litt mer tid enn andre ganger, og noen ganger er det ok å samarbeide og andre ganger er det lettere å jobbe på egenhånd. Lærerne vet også at det å bli sett, og hørt, kan være avgjørende for både det faglige og det sosiale utbyttet. De har derfor fokus på å tilrettelegge for den enkelte:
– Vi er opptatte av å finne det hver enkelt er god på. Alle er gode på noe. Når vi gjør det, får den enkelte oppleve mestring og da kommer det andre så mye lettere, sier Richard Oberste. Richard har jobbet ved skolen i flere år, og har sett mange elever utvikle seg på verkstedet. – I starten av skoleåret er det mange som ikke ønsker å stå foran, eller som kvier seg til å jobbe i team. Da tilpasser vi, og gir de som trenger det tid til å bli trygg. Etter hvert som elevene blir bedre kjent med de andre elevene på teamet, lærere og miljøarbeidere, får de gradvis prøve nye oppgaver. Da ser vi at elevene blir trygge og opplever mestring, smiler Richard.

Søknadsfrist 30. april
Ønsker du å søke Teknikk og industriell produksjon på Vg1, eller Industriteknologi på Vg2? Søknadsfristen er 30. april, men vi tar imot elever så lenge det er plasser.