Personvernerklæring

Sist utarbeidet 17. September 2024

Innledning

Ditt personvern er viktig for Stiftelsen Blå Kors Fredrikstad. Vi er opptatt av å verne om personopplysningers integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet. All behandling av personopplysninger i Stiftelsen Blå Kors Fredrikstad inkl. datterselskap, heretter benevnt som SBKF, skal følge personopplysningsloven og EUs personvernforordning (GDPR) heretter benevnt som personvernlovgivningen. Denne personvernerklæringen gjelder for alle våre virksomheter. Nedenfor finner du informasjon om hvilke personopplysninger som samles inn, hvordan opplysningene samles inn, og hvilke rettigheter du har dersom personopplysninger om deg er registrert hos oss.

Nyttige ord og uttrykk

Behandlingsansvarlig

Juridisk leder, i den enkelte juridiske enhet, har det formelle ansvaret for personvern, og er hovedansvarlig for behandlingen av personopplysningene som utføres og er beskrevet i denne personvernerklæringen.

Oversikt virksomheter (drives av SBKF*):Oversikt datterselskap (eies av SBKF):
Blå Kors bosenter SarpsborgSeiersborg videregående skole Follo AS*
Blå Kors krise- og incestsenter Fredrikstad og HvalerSeiersborg videregående skole Fredrikstad AS*
Blå Kors krisesenter Halden
Blå Kors bosenter Fredrikstad
Blå Kors barnas stasjon Fredrikstad (inkl. samlokaliserte tjenester)
Blå Kors steg for steg Fredrikstad
Blå Kors arbeid og inkludering Fredrikstad og Sarpsborg
Blå Kors frivilligsentral Fredrikstad
Blå Kors Varmestua Fredrikstad
* Juridisk enhet

Kontaktopplysninger for SBKF:

Kontaktopplysninger for Seiersborg videregående skole Follo AS:

Kontaktopplysninger for Seiersborg videregående skole Fredrikstad AS:

Dine rettigheter

Personopplysninger som behandles

SBKF behandler personopplysninger om blant annet styremedlemmer, ansatte, tidgivere (frivillige), jobbsøkere, tjenestemottakere, elever, leverandører, samarbeidspartnere, interesseorganisasjoner, kunder, givere og i noen tilfeller skjer dette gjennom kommunikasjon via e-post, telefon eller sosiale medier. Personopplysninger vil ikke bli lagret lenger enn det som er nødvendig for å oppfylle formålet.

Kommunikasjon via e-post og telefon
SBKF benytter e-post og telefon som en del av sitt daglige arbeid. Relevante opplysninger som mottas via e-post eller telefon lagres i de tilfeller der dette er nødvendig. Den enkelte ansatte som mottar opplysningene er ansvarlig for å slette opplysninger som ikke lenger er aktuelle.

Sensitive personopplysninger skal ikke sendes med e-post. Vanlig e-post er ukryptert og det oppfordres til at taushetsbelagte, sensitive eller andre fortrolige opplysninger ikke sendes via e-post.

Sosiale medier
SBKF bruker LinkedIn for kommunikasjon, jobbrekrutering og nettverksbygging. Videre er Facebook og Instagram (heretter Meta) viktige kanaler for å nå ut med forebyggende arbeid gjennom å dele innhold som informerer og inspirerer. Vi bruker også kanalene til å invitere befolkningen til og støtte vårt sitt arbeid ved å gi gaver, bli fastgivere og tidgivere (frivillige). Til dette benytter SBKF egne Facebook sider, samt betaler Meta for at annonsene våre skal synes i kanalene. Vi er felles behandlingsansvarlig med Meta når vi benytter deres verktøy. Les mer om ansvarsfordelingen mellom oss og Meta her og les mer om hvordan Meta behandler dine personopplysninger her.

Ved å kontakte SBKF via sosiale medier vil den offentlige informasjonen som man selv har lagt inn på sin profil bli tilgjengelig. Les mer om hvilken type informasjon som blir delt gjennom Meta her.

SBKF som databehandler

I enkelte tilfeller kan SBKF sine virksomheter behandle personopplysninger på oppdrag fra andre oppdragsgivere, som for eksempel NAV. I disse tilfellene er SBKF databehandler, og oppdragsgiver behandlingsansvarlig. Dette betyr at oppdragsgiver har hovedansvaret for behandlingen av dine personopplysninger og ivaretakelse av dine rettigheter.

Det behandles personopplysninger for følgende formål:

Ansatte

Elever og foresatte

Givere

Jobbsøkere

Leverandører, samarbeidspartnere, interesseorganisasjoner og kunder

Styremedlemmer

Tidgivere

Tjenestemottakere

Vår behandling av personopplysninger

Taushetsplikt
Alle styremedlemmer, ansatte, tidgivere og andre som utfører arbeid og tjenester for SBKF, er underlagt taushetsplikt. Dette inkluderer alle personopplysninger som SBKF behandler, samt annen sensitiv informasjon som de får kjennskap til i løpet av sitt arbeid og/eller oppdrag for SBKF. Det kreves at hver enkelt signerer en taushetserklæring for å bekrefte sin forpliktelse til å bevare taushet om slik informasjon.

Kameraovervåkning
Kameraovervåking gjøres av sikkerhetsmessige grunner samt for å forebygge og avdekke straffbare handlinger. Steder hvor det foregår kameraovervåking er skiltet. Bilder og opptak fra kameraovervåking slettes automatisk etter 7 dager. Dersom det er sannsynlig at politiet vil begjære opptak utlevert, vil opptak kunne bli oppbevart i inntil 30 dager. Det er kun autoriserte personer som har tilgang til bilder og opptak fra kameraovervåkningen.

Følgende virksomheter har kameraovervåkning:

  • Blå Kors bosenter Sarpsborg
  • Blå Kors bosenter Fredrikstad
  • Blå Kors krise- og incestsenter Fredrikstad og Hvaler
  • Blå Kors krisesenter Halden
  • Blå Kors Varmestua Fredrikstad

Lagring og deling av personopplysninger:
Personopplysninger som behandles av SBKF lagres på servere lokalisert i Norge og Europa. Vi følger prinsippet om at vi ikke lagrer personopplysninger i land utenfor EU/EØS. Dette sikrer at dine data er beskyttet i samsvar med europeiske personvernstandarder.

I tillegg benytter SBKF seg av databehandlere til å utføre ulike oppgaver knyttet til behandling av personopplysninger. Våre leverandører og underleverandører har implementert omfattende sikkerhetstiltak for å beskytte dine opplysninger mot uautorisert tilgang, endring og sletting. Disse sikkerhetstiltakene inkluderer systemtekniske, organisatoriske og fysiske tiltak. I tillegg har SBKF utarbeidet retningslinjer/rutiner for å sikre dine personopplysninger.

Sikkerhet for behandlingen

Informasjonssikkerhet 

Vi tar informasjonssikkerhet på alvor og har etablert egnede sikkerhetstiltak for å beskytte dine personopplysningers konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet. Tilgangen til dine personopplysninger er begrenset til ansatte som har et tjenstlig behov for slik tilgang. Vi vil gi opplæring til ansatte og tredjeparter for å fremme bevissthet om våre retningslinjer/rutiner for personvern.

Bruk av databehandlere

SBKF inngår databehandleravtale med alle virksomheter som behandler personopplysninger på vegne av oss. Våre databehandlere kan ikke behandle dine personopplysninger på annen måte enn slik som er avtalt med oss og beskrevet i denne personvernerklæringen.

Endringer i personvernerklæringen

Hvis det skulle skje endring av våre tjenester eller endringer i regelverket om behandling av personopplysninger, kan det medføre forandring i informasjonen du er gitt her. Datoen for siste oppdatering vil være synlig i personvernerklæringen. Det vil også bli publisert på hjemmesiden vår om det skjer vesentlige endringer i personvernerklæringen.

Spørsmål, tilbakemelding og klage

Hvis du har spørsmål eller tilbakemeldinger om behandlingen av personopplysninger, kan du kontakte vår personvernkoordinator eller personvernkontakt ved den juridiske enheten som behandler dine personopplysninger.

Dersom du mener at vi behandler personopplysninger i strid med lovverket, kan du rette en klage til Datatilsynet (post@datatilsynet.no).  

Last ned personvernerklæringen.

Informasjonskapsler