Hotellservise med nytt liv på vårt nye krisesenter i Halden

Det skranglet godt i baksetet på bilen da markedsavdelingen kjørte hjem fra Støtvig Hotel en tidlig morgen i oktober. Bilen var fylt opp med hotellets gamle servise som nå har fått nytt liv på Blå Kors Fredrikstad sitt nye krisesenter i Halden.

 
 
 

– Har dere behov for servise? Hotellet har fått nytt servise, og vi ønsker å gi dere muligheten til å arve noe av det gamle. Med vennlig hilsen Nicolai Olsen.

Omtrent slik lød eposten som tikket inn i innboksen til markeds- og kommunikasjonssjef i Blå Kors Fredrikstad, Hanne Nordli Gaustad, en ettermiddag tidlig i oktober.

– Vi setter enormt stor pris på at Støtvig Hotel tenker på oss når de har ting å gi videre. For kun et par år siden fikk vi 200 dyner og puter fra hotellet. De ble blant annet fine julegaver til gjestene våre på Varmestua, og beboere både på våre bosenter i Ilaveien og på Kulås, og på vårt krise- og incestsenter i Fredrikstad.

Nå er åpningen av Blå Kors Fredrikstad sitt nye krisesenter i Halden rett rundt hjørnet, og serviset har blitt levert på døra hos dem.

– Takk for muligheten til å skape gode øyeblikk rundt middagsbordet

I lokalene det nye krisesenteret i Halden er det full fart. Det går mot åpning av senteret, og det er mange personer i sving for å få alt klart. Møbler skal på plass, det skal vaskes, ryddes, forberedes og tilrettelegges.

Hygge rundt middagsbordet: Serviset fra Støtvig Hotel har nå fått et nytt hjem på Blå Kors krisesenter, Halden. – Det bidrar til hyggelige stunder rundt middagsbordet her hos oss.

På et av felleskjøkkenene er to damer i full sving med å få serviset fra Støtvig på plass i kjøkkenskapene. Damene er virksomhetsleder på Blå Kors krisesenter Halden og Blå Kors krise- og incestsenter Fredrikstad, Marie Lindén, og nyansatt ledende miljøterapeut på Blå Kors krisesenter Halden, Lillan Wærnes. De er over seg av begeistring for det nye serviset.

– Når det kommer mennesker i krise til oss, så synes vi i Blå Kors at det er viktig at de kommer til harmoni og ro. Det skal se ordentlig ut og være ryddig og rent. Å få kunne sitte og spise middag sammen i et trygt miljø betyr veldig mye for mennesker som kanskje aldri har hatt en trygg matsituasjon tidligere, sier Marie og legger til:

– Støtvig Hotel bidrar til å skape gode øyeblikk rundt middagsbordet, og det er vi veldig takknemlige for.

En glede å gi videre

Sola skinner når vi svinger inn foran hotellet i Larkollen. Salg og konferansesjef Nicolai Olsen og kjøkkensjef Johannes Knak Christensen tar oss imot med store smil og ønsker oss velkommen til lageret for å plukke av det fine, hvite serviset de ikke har bruk for lenger.

– Det er en glede for oss å gi videre det vi ikke har behov for lenger. Det serviset her er det mye bruk igjen av, og det er godt å vite at det går til noen som virkelig trenger det, smiler Nicolai varmt mens han stabler tallerkener på en tralle for oss.

Etter 10 år i drift har Støtvig Hotel nå fått nytt servise. Og når det skulle skiftes ut var det helt naturlig for Nicolai å tenke på Blå Kors Fredrikstad som arvtaker.

– Vi har jo gitt til dere før og synes det er hyggelig å hjelpe til og bidra der vi kan, avslutter han og ønsker Blå Kors Fredrikstad hjertelig velkommen tilbake for å hente mer servise ved behov.