De frivillige vi har i Stiftelsen Blå Kors Fredrikstad er så viktige for oss at uten dem ville enkelte av våre tilbud være ikke-eksisterende. For andre gang i år har Blå Kors frivilligsentral arrangert workshop for ansatte. Det gjøres for at vi kan dele erfaringer og utvikle oss videre.
I Blå Kors har frivillige fått navnet tidgivere. Vi har tidgivere i flere av våre virksomheter, og ute på virksomhetene har én ansatt ansvar for kontakten med og oppfølgingen av de frivillige.
I forrige uke var flere ansatte samlet på tvers av virksomheter for å diskutere problemstillinger knyttet til arbeidet med frivillighet. Det er Varmestua og barnas stasjon som har flest tidgivere hos oss i Blå Kors Fredrikstad. De var representert ved Elsa og Malena. Tilstede var også Hanne fra gjenbruksbutikken Tante Blå, Lina fra Blåpunkt og Réne og Runar fra steg for steg, og Christine fra markedsavdelingen som blant annet jobber med markedsføring rundt rekruttering.
Eileen fra frivilligsentralen holdt i workshop’en sammen med Jorid.
Målet var blant annet å øke forståelsen for tidgiverrollen, å sette lys på samarbeidet mellom ansatte og frivillige og tydeliggjøre ansvar, grenser og kommunikasjonen.
Vi diskuterte ulike caser, snakket om behov og gikk i dybden på tidgivernes roller og oppgaver. Dagen ga både faglig påfyll, erfaringsutveksling og en litt annnerledes arbeidsdag.
Tidgiverkoordinator Eileen Myrbakk Olsen oppsummerer dagen slik:
– Det beste med en slik dag er å se engasjementet folk har for jobben sin og tidgiverne våre. Vi står i mye av det samme, men treffes veldig sjeldent, derfor har dette stor verdi for oss alle sammen.
Vil du bli tidgiver? Her finner du informasjon om hvor vi har behov akkurat nå.










